Kuliah Pengajian Kitab

Assalammualaikum, Kepada Yang Berminat Untuk Mengikuti Kuliah Pengajian Kitab, Di Al Madrasatu Ulul Albab, Kluang. Tuan Puan Dijemput Dan Di Persilakan Menghadiri Kuliah Tersebut : Hubungi 0197764178 (admin blog/Naib Pengerusi Madrasah) / 0127695431 (Penasihat/Mudir : Ustaz Baharudin)

Jadual Kuliah

Jadual Kuliah

Antara Kitab Yang Dipelajari

1. Tafsir Al Munir (Tafsir) 2012 Al Fadil Ustaz Baharudin
2. Solat Berjamaah (Panduan Imam & Makmum / Alhamdulillah Telah Tamat 2006 (Mula)-2014 (Tamat) Al Fadil Ustaz Baharudin
3. Sabilal Muhtadin (Fekah) 2012 Al Fadil Ustaz M Khaidir
4. Tambilhul Gofilin (Hadis) 2013 Al Fadil Ustaz Baharudin
5. Hidayatu Salikin (Tasawuf) Mula 2010 Alfadil Ustaz Baharudin
6. Risalah Tauhid (Aqidah : Alhamdulillah Telah Tamat) 2009 elas Al Quran Bertalaqi (Dewasa) Al Fadil Ustaz Baharudin
8. Kifayatul Muhtadi (Fekah) Mula 2014 Al Fadil Ustaz Baharudin
9. Minnyatul Musolli Mula 2014 Al Fadil Ustaz Baharudin
10. Hadis Qudsi Mula Desember 2014 Al Fadil Ustaz Ahmad Kamal

Tuesday 2 December 2014

Kitab Minyatul Musolli



Kitab ini dinamakan "Minyatul Musolli" [مِنْيَةُ الْمُصَلِّى]. Boleh juga dibaca "Munyatul Musolli" [مُنْيَةُ الْمُصَلِّى]. Kalimah "minyah" [مِنْيَةُ] ialah kalimah mufrad atau 'singular', jamak [مِنَن] atau [مُنَن] dengan membawa maksud 'orang yang amat berkehendak' ataupun 'sesuatu yang amat dikehendaki'. Jadi 'minyatul musolli' membawa maksuي 'sesuatu yang amat dikehendaki oleh orang yang bersembahyang'. Seseorang yang ingin mendirikan sembahyang sangat berhajat kepada buku ini jika dia ingin melakukan sembahyang yang sempurna. Jangan dibaca dengan "Maniyyatul Musolli" [مَنِيَّةُ الْمُصَلِّى] kerana ia membawa maksud 'mati orang yang sembahyang'. Pengarang kitab ini terkenal dengan nama As-Sheikh Daud Al-Fatani. Nama yang mashur dikalangan ahli akedemik ialah Al-'Alimul A'llamah Al-Hibrul Fahhamah Al-Wari'ul Kamil Al-Fadhil Al-Muhaqqiq Al-'Amil Al-'Arifur Rabbani Sayyid As-Syeikh Daud Abdullah Al-Fatani
[العالم العلامة الحبر الفهامة الوارع الكامل الفاضل المحقق العامل العارف الربانى السيد الشيخ داود عبد الله الفطانى]. Setiap gelaran ini mewakili peribadi beliau iaitu Al-'Alimul A'llamah, orang yang mengetahui dan benar-benar mengetahui, Al-Hibrul Fahhamah, faham apa yang ditulis, Al-Wari'ul Kamil, orang yang sempurna kewarakan, Al-Fadhil, yang mempunyai kelebihan, Al-Muhaqqiq, editor kitab, Al-Amil, orang yang beramal dengan ilmunya, Al-'Arifur Rabbani, gelaran bagi ahli tarikat yang sampai tarikatnya kepada junjungan Rasulullah s.a.w. Mazhab fekah beliau ialah mazhab Shafe'i. Lahir pada tahun 1133H wafat 1297H bersamaan 1847 Masihi dengan umur 164. Belajar 30 tahun di Mekkah dan 5 tahun di Madinah. Beliau berjaya mengarang dan menterjemah lebih daripada seratus buah kitab.

No comments: